V mnoha knihách a článcích se často uvádí, že se malí španělé v barvě ruby objevili až na počátku devatenáctého století. Tento předpoklad byl pravděpodobně založen na skutečnosti, že většina starých mistrů na svých plátnech vyobrazovala pouze Blenheim, Tricolour a Black and Tan psy. Předpokládalo se, že rubíni se v chovu objevili důsledku křížení s jiným plemenem nebo barevnou mutací. Existuje však několik obrazů, které ukazují, že rubíni existovali již v dávných dobách. V Národní galerii v Londýně je velký obraz italského umělce Pisanella s názvem The Vision of Saint Eustace. Ukazuje svatého Eustace při lovu na koni se smečkou psů včetně psů typu chrtů. Na samé spodní části malby běží vedle koně dva malí španělé, kteří mají rubínově zrzavou barvu. Obraz byl namalován v roce 1438 .
Rubín ve velmi typické póze namalovaný C. Fultonem v polovině devatenáctého století.
Dlouhonosý rubín s krátkonosým Tricolourem namalovaný Samuelem Boughem v roce 1850. Bylo to v období, kdy se stali módní psi s krátkým nosem a skutečně došlo k příklonu chovu k orientálním plemenům s plochým čumákem. Takto vznikl King Charles Spaniel.
Další obraz z poloviny 18. století, tentokrát od nizozemského umělce Bernarda de Gempta.